۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

حاکمان امروز از شاه بي رحم ترند

رهبران مبارز مخالف دولت را متهم کردند که از حکومت شاه بي رحم ترند در عین
حال مقامات ایران اعلام کردند که سرکوب هاي اینترنتي جدیدي در راه است

گزارش بوستون گلاب از وضعیت منقدان حکومت در ایران- روز

رهبران مبارز مخالف دولت را متهم کردند که از حکومت شاه بي رحم ترند در عین حال مقامات ایران اعلام کردند که سرکوب هاي اینترنتي جدیدي در راه است تا جنبش اصلاحات یکي از ابزار هاي تبلیغات زنده اش را از دست بدهد.

دو چهره اصلاح طلب مطرح گفتند که نیروي انتظامي براي مقابله از تظاهرات ضد دولتي که هفته گذشته در جریان سي امین سالگرد حمله به سفارت آمریکا صورت گرفت، از نیروهاي ویژه استفاده کردند.

میرحسین موسوي و مهدي کروبي، که جنبش اعتراضي نسبت به انتخاب مجدد محمود احمدي نژاد در انتخابات ماه ژوئن از باطوم استفاده کردند و حتي به سر زنان باطوم زده اند. آنهااین اقدام را اقدامي زشت توصیف کردند که حتي در دوران محمدرضا شاه پهلوي که با انقلاب اسلامي سال 1979 سرنگون شد، چنین رفتاري با مردم صورت نگرفته بود.

در بسیاري از وبسایت هاي مخالف دولت از قول مهدي کروبي نوشته شده است:« من نمي فهمم این چه رفتاري است که با مردم مي کنند. من پانزده سال با حکومت پهلوي مبارزه کردم اما چنین سرکوب هایي ندیدم».

این اظهارات اینترنتي تکیه گاه اصلي جنبش مخالفان است که با وجود سرکوب هاي وحشیانه، تلاش مي کند در اعتراض به نتیجه انتخابات ماه ژوئن به خیابان بیاید وزنده بماند. موسوي و حامیانش معتقدند که او پیروز واقعي انتخابات است اما احمدي نژاد با تقلب خود را برنده انتخابات معرفي کرده است.

مقامات ایران در تلاش آشکارشان براي خاموش کردن مخالفان، اعلام کردند که پلیس اینترنتي براي شناسایي افراديکه در سایت هاي سیاسي اقدام به نشر اکاذیب مي کنند، تشکیل شده است.

اکثر وبسایت هاي مخالفان در حال حاضر فیلتر شده اند اما فعالان ایراني به محص فیلتر شدن سایتي، سایت جدیدي را ایجاد مي کنند.

دوزاده واحد نیروي انتظامي به بازجویان گزارش مي دهند. سرهنگ مهرداد امیدي، رئیس واحد مبارزه با جرائم اینترنتي گفت که آنها در کساني را که اقدام به "توهین و نشر اکاذیب" مي کنند، تحت تعقیب قرار مي دهند، این عبارتي است که بسیاري از فعالان مخالف به آن متهم شده اند.

روزنامه نگار اصلاح طلب، اکبر منتجبي، این اقدام را آخرین دور سختگیري ها درمورد رسانه ها در کشور توصیف کرد و گفت:« مقامات مي دانند که اینترنت یکي از محدود راه هایي براي مخالفان است تا صدایشان را به گوش جهان برسانند. آنها مي خواهند صداي مخالفان را خاموش کنند.

ایران همچنین روز یکشنبه با محکوم کردن یک فعال دانشجویي به هشت سال زندان یکي دیگر از ابزار کلیدي اش براي مقابله با مخالفان را استفاده کرد. بیش از صد فعال سیاسي که برخي از آنان اصلاح طلبان کهنه کار هستند از ماه اوت در دادگاه حاضر شده اند و به اتهام شرکت در تظاهرات و تلاش براي براندازي حکومت اسلامي کشور، محاکمه شده اند.

موسوي روز شنبه گفت که سرکوب مردم در خیابان و در رسانه ها مانع از این نمي شود که مردم دست از خواسته هاي مدني و آزادي هاي سیاسي و دموکراسي خواهي بردارند.

موسوي گفت:« ما خواستار آزادي زنداني هاي سیاسي هستیم. ما بدنبال تضمین براي برگزاري انتخابات سالم هستیم. ما خواسستار آزادي مطبوعات و آزادي بیان هستیم. اسلام دیني منطقي است نه دیني که قلم ها را بشکند و روزنامه ها را فله اي تعطیل کند».

موسوي و کروبي در گفته هایشان دست به روي نقاط حساس گذاشتند و حکومت ایران را با حکومت شاه مقایسه کردند.

رهبران ایران اسلامي، بارها حکومت شاه را که از سوي آمریکا حمایت مي شد، بعنوان حکومتي دیکتاتور و بي رحم تقبیح کردند.حکومت شاه چند بار به روي تظاهر کنندگان آتش گشود و بسیاري از زندانیان سیاسي گفته اند که در دوران شاه در زندان تحت شکنجه شدید بوده اند.

حالا، فعالان سیاسي مي گویند که برخورد حکومت با زندانیان شدیدتر است. کروبي گفته است که به او اطلاع داده اند که معترضان ، چه زن و چه مرد، توسط زندانبانان خود بیرحمانه مورد تجاوز قرار گرفته اند و از لحاظ روحي و جسمي آسیب دیده اند.

مخالفان مي گویند که دستکم 72 نفر در جریان اعتراض هاي بعد از انتخابات کشته شده اند. دولت تعداد قطعي کشته شدگان را 30 نفر اعلام کرده است.

سختگیري هاي رسانه اي باعث شده است که خبرنگاران از صحنه تظاهرات خیاباني دور شوند و دستگیري دست جمعي رهبران مخالف دولت جنبش را با کمبود رهبران بلقوه اش مواجه کرده است.

با این حال حضور مخالفان در اینترنت و فرستادن دقیقه به دقیقه تصاویر و منتشر کردن آن بر روي سایت هایي چون توییتر و فیس بوک، دیگران را در جریان سرکوب هاي بعد از انتخابات قرار داده است.

سردار محمد علي جعفري رئیس سپاه پاسدارن که نیروي تحت فرماندهي اش بزرگترین ابزار سرکوب اعتراضات گسترده بودند، روز یکشنبه گفت که رهبر انقلاب ایران، آیت الله علي خامنه اي از سپاه به دلیل "پایان دادن به آشوب ها" تقدیر کرده است.

به گفته سایت مخالف دولت موج کمپ، عبدالله مومني، فعال دانشجویي به جرم اقدام علیه امنیت ملي و شرکت در تظاهرات به هشت سال زندان محکوم شده است.

این وبسیات به نقل از همسر مومني، فاطمه آدینه وند نوشت که این حکم نا عادلانه است و حضور مومني را در تظاهرات خیاباني تکذیب کرد.

مومني سخنگوي تشکل دانشجویي به اسم دفتر تحکیم وحدت بود. او در روز 21 ژوئن در ستاد تبلیغاتي کروبي که در انتخابات ریاست جمهوري شرکت کرده بود، دستگیر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر