۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

مطهری : رئیس دولت در ایجاد فتنه نقش داشت ، باید مجوز می‌دادیم مردم بیایند داد بزنند و هر شعاری كه می‌خواهند بدهند

جــرس: نمایندۀ اصولگرای منتقد دولت، طی سخنانی در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد که در حوادث سال گذشته نباید آن‌طور با مردم برخورد می‌شد، بلکه باید مجوز می‌دادیم تا مردم بیایند داد بزنند و هر شعاری كه می‌خواهند بدهند تا صدا و سیما هم آن‌را پخش كند و دولت نیز جواب بدهد. وی همچنین از عدم استقلال دستگاه قضایی در برخورد با برخی پرونده ها سخن گفت و از دانشجویان خواست رفتار حکومت و حتی روحانیت را از اسلام جدا کنند.علی مطهری، نمایندۀ اصولگرای مجلس هشتم و از منتقدین دولت در خانۀ ملت، روز سه شنبه چهاردهم اردیبهشت ۸۹، در نشستی تحت عنوان «شاخصه‌های جمهوری اسلامی» كه از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشكده علوم دانشگاه تهران برگزار شد، ابتدا با اشاره به شاخص‌های جمهوری اسلامی از دیدگاه شهید مطهری، از جمله این شاخصه‌ها را مساله عدالت عنوان كرد و گفت: ایشان تاكید داشتند كه اگر به عدالت توجه نكنیم و در واقع انقلاب اسلامی اهمیت لازم را به عدالت ندهد، دچار مشكل می‌شود. وی آزادی فكر و آزادی بیان و آزادی اجتماعی را نیز از شاخصه های جمهوری اسلامی دانست.

مطهری خاطرنشان كرد: ولی‌فقیه نیز كسی است كه بر حكومت اسلامی نظارت دارد و باید مراقبت كند كه این حكومت از جاده اسلام خارج نشود. وی در پایان سخنان خود تاكید كرد: شهید مطهری معتقد بودند كه روحانیون نباید پست‌های اجرایی دولت را بپذیرند و باید استقلال خود را حفظ كنند. روحانیون باید در كنار مردم باشند، تا نفوذ‌شان در بین مردم باقی بماند.

در جلسه پرسش و پاسخ نیز، مطهری پس از اینكه اعلام کرد "برای پاسخ آماده‌ام به شرطی كه دانشجویان آشوب درست نكنند"، شرکت نمود و به سوالات آنها پاسخ گفت.

برداشت غلط نسبت به جایگاه ولایت فقیه

به گزارش ایلنا، این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به یکی از پرسشها پیرامون جایگاه رهبری در جامعه، ابتدا به برداشت غلطی که نسبت به جایگاه ولی فقیه در جامعه وجود دارد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت هرگاه افراد نقصی را در جامعه به صورت روشن و بدیهی می‌ بینند با این ادعا كه ما تكلیفی نداریم و ولی‌فقیه و مقام بالاتر خود می‌دانند دم بر نمی‌آورند كه نمونه آن در قضیه فروش تراكم در شمال شهر تهران در دوران سازندگی آشکار بود.

مطهری داستان استیضاح علی كردان را نیز از مواردی ذکر کرد که "مشکلات زیادی برای نمایندگان پیش آمد و خیلی از افراد سئوال می‌كردند آیا این موضوع را با رهبری مطرح كرده‌اید و یا با بالا هماهنگ شده اما من می‌گفتم ما نماینده ملت هستیم و وظیفه مشخصی داریم. "

در خصوص آزادی بیان پس از انتخابات من شخصا راضی نیستم

بر اساس همین گزارش، سخنگوی این جلسه پس از اینکه از قرائت سئوالاتی كه به عنوان نوشته ارائه شده بود امتناع كرده و گفت: "می‌ترسم و دست و دلم می‌لرزد بخوانم"، سئوال دیگری پیرامون اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری و وضعیت موجود كشور، برخورد با احزاب، گروه‌ها، دانشجویان، اخراج اساتید و توقیف مطبوعات پرسید و متذکر شد "چنان‌چه به مهدی هاشمی و جاسبی تمركز كرده و از افراد اطراف احمدی‌نژاد هم‌چون رحیمی و محصولی غافل شویم چه می‌شود؟ " كه علی مطهری ابتدا با مزاح گفت "من مسئول كل حكومت نیستم تا در مورد همه این مسائل پاسخ دهم" و سپس خاطرنشان کرد: در خصوص آزادی بیان پس از انتخابات من شخصا راضی نیستم و اساسا خیلی از اقدامات را ضروری نمی‌دانم و به عبارتی لازم نمی‌دانم كه برخی از روزنامه‌ها توقیف شوند. در مجلس هم وقتی كه از معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد توضیح خواستیم پاسخ وی واقعا توجیه‌كننده و قانع‌كننده نبود و بالاخره یك دلیل درست برای این اقدامات ارائه نكرد به عنوان مثال خیلی از مواردی كه انتقاد به رئیس‌جمهور بوده و حتی از سوی بنده صورت می‌گرفت را توهین به دولت و شخص رئیس‌جمهور تلقی كرده بودند.

خیلی بد است كه اصولگراها حرفی نمی‌زنند

علی مطهری همچنین ادامه داد:‌ نوعی تندروی‌ها در جهت سختگیری بر مردم و مطبوعات و فعالان وجود داشته و قابل تردید نیست اصولگرایان مجلس نیز باید این موارد را بگویند اما امروز معمولا اصلاح‌طلب‌ها هستند كه به دنبال این مسائل هستند و این خیلی بد است كه اصولگراها حرفی نمی‌زنند. این نماینده گفت: در كل چنین سخت‌گیری‌هایی را ضروری نمی‌دانم.

مسئولان قضایی استقلال کاملی ندارند

سئوالات دیگری در خصوص اینكه چرا پس از پنج سال هنوز اسامی مفسدان اقتصادی از درون جیب رئیس دولت بیرون نیامده مطرح شد و هم‌چنین به برخورد قوه قضائیه با تخلفات در هر جناح تاكید شد كه علی مطهری نیز در این زمینه اظهار داشت: به نظرم مقداری از این نقص در این خصوص به قوه قضائیه بر می‌گردد من در دیدارها و گفتگوهایی كه داشتم احساس كردم كه اینها (مسئولان قوه قضائیه) برای بررسی پرونده شخص و مقام مهمی كه مطرح می‌شود استقلال كاملی ندارند و می‌گویند كه می‌خواهیم اجازه فلان شخص را بگیریم و یا فلانی اجازه دهد تا بررسی آغاز شود. اما باید پرسید كه آیا چه شخصی باید این اجازه را دهد؟

رفتار حکومت و حتی روحانیت را از اسلام جدا کنید

سئوال دیگری در خصوص تاثیر رفتار حكومت در اخلاق و معنویت اسلامی در جامعه پرسید كه مطهری این موضوع را از مسائل فردی دانست و با بیان اینكه باید حساب حكومت و حتی روحانیت را از اسلام كه به عنوان یك واقعیت مطرح است جدا كرد گفت: به عنوان مثال پس از حوادث انتخابات شنیدم افرادی می‌گفتند كه ما نماز را كنار گذاشتیم اما برای من سئوال است كه این حوادث چه ربطی به نماز دارد پس شاید این افراد خود زمینه ترك نماز را داشتند.

حتی اساتید مخالف باید تدریس کنند و نظرشان را بگویند

دانشجوی دیگری با اشاره به سخنان شهید مطهری مبنی بر اینكه باید در دانشگاه‌ها اساتیدی كه واقعا به ماركسیست اعتقاد دارند بیایند و تدریس كنند و ما نیز پاسخ آنها را بدهیم، اظهارات برخی مقامات فعلی مبنی بر اینكه وضعیت دانشگاه‌ها خوب نیست و اساتید سكولار باید از دانشگاه‌ها اخراج شوند را یادآور شد که مطهری گفت:
"...اگر یك استاد جامعه‌شناسی یا معارف اعتقاد خود را در خصوص دین مطرح می‌كند این واقعا اشكال ندارد بنابراین اگر استادی به فكری رسیده كه هر چند مخالف با نظر ما است اما مرتبط با درسی كه او تدریس می‌كند است نباید سخت گرفت."

از نظر شهید مطهری ولی فقیه انتخابی و فقط ناظر بود و بس

سئوال دیگری در خصوص اندیشه شهید مطهری نسبت به ولایت فقیه مطرح شد كه مطهری گفت: پدرم فرصت زیادی پیدا نكرد تا در این مورد صحبت كند اما آن‌چه كه بیان شد در همین حد است كه ولایت‌فقیه ولایت ایدئولوژیك است. فقیه آن مكتب‌شناس است كه در راس حكومت قرار می‌گیرد تا حركت جامعه از مسیر خارج نشود.وی ادامه داد:شهید مطهری برای ولی‌فقیه نقش نظارتی قائل بودند و فقیه را حاكم نمی‌دانستند زیرا حاكم رئیس‌جمهور است كه آن‌را نیز مردم به‌طور موقت انتخاب می‌كنند.مطهری با بیان اینكه البته حالا بیش از این هم نمی‌شود بیان كرد در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص انتصابی یا انتخابی بودن ولی‌فقیه گفت:‌اصل اولیه این است كه به‌طور طبیعی از سوی مردم انتخاب می‌شود كه با توجه به اینكه انتخاب از هر گروهی از طریق متخصصان آن بهتر است در عمل انتخاب از طریق مجلس خبرگان راه درست آن است.وی ادامه داد: اما اینكه آیا انتصاب از طرف خدا است واسطه‌ای نداریم كه به ما بگوید و در واقع به آن دسترسی نداریم و در نتیجه یا مردم تعیین می‌كنند یا خبرگان. "

برای گزارش کوی متاسفم

دانشجوی دیگری با اشاره به حواث ۱۸ تیر سال ۷۸ و با بیان اینكه در آن قضایا پس از ۱۶ جلسه دادگاه در نهایت فردی به دزدی یك ریش‌تراش از كوی متهم شد از اقدامات مجلس در خصوص حوادث كوی دانشگاه پس از انتخابات سال گذشته نیز پرسید، این دانشجو هم‌چنین از دستگیری زهرا عباسی‌نژاد طی روزهای گذشته و احضار دانشجویان به دادسرای سازمان قضایی نیروهای مسلح یاد كرد که مطهری پاسخ داد:"البته مجلس در رابطه با حادثه كوی دانشگاه كمیته‌ای به ریاست ابوترابی‌فرد تشكیل داد و نمایندگانی چون نادران و كاتوزیان نیز فعالیت‌ها و اقدامات خوبی در آن خصوص داشتند اما متاسفانه این گزارش هنوز خوانده نشده و علی‌رغم آنكه مقام معظم رهبری هم فرمودند كه قضایایی رخ می‌دهد كه دل انسان خون می‌شود در این خصوص كوتاهی شد. وی گفت: البته به نظر می‌رسد كه اگر سخت‌گیری‌هایی اخیرا نسبت به دانشجویان صورت می‌گیرد شاید به خاطر سالگرد درگذشت امام و نیز سالگرد انتخابات سال گذشته باشد.

باید به مردم مجوز می دادیم

مطهری همچنین تاكید كرد: من معتقدم كه ما باید از حوادث سال گذشته برای آینده عبرت گرفته و در خصوص اغنای مردم بهتر كار كنیم باید حساب كسانی كه با حسن نیت فكر می‌كردند تقلب شده را با رهبران اعتراضات جدا كرد به نحوی كه نباید آن‌طور با مردم برخورد می‌شد. باید مجوز می‌دادیم مردم بیایند داد بزنند هر شعاری كه می‌خواهند بدهند و صدا و سیما هم آن‌را پخش كند و دولت نیز جواب بدهد. نباید می‌ترسیدیم كه اعتراضات حتی تا یکماه ادامه می‌یافت باید اجازه داده می‌شد كه معترضان كه قابل توجه هم بودند حرف خود را بزنند و پس از بیان تمام شبهات و پاسخ و اتمام‌ حجت آن‌گاه نسبت به كسانی كه قصد دیگری داشتند خشونت به كار می‌رفت در واقع ما قبل از ورود به این مرحله یكباره به سراغ برخورد رفتیم.

رئیس دولت در ایجاد فتنه نقش داشت

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس سپس متذکر شد: "احمدی نژاد در شب مناظره در ایجاد و زمینه‌سازی فتنه نقش داشت اما نقش اصلی را خود موسوی ایفا كرد. "
مطهری با تاكید بر اینكه باید روش اقناع در پیش گرفته شود گفت: در حوادث اخیر برخی از مردم كه به خیابان‌ها آمده بودند واقعا تعجب می‌كردند كه چرا در اول كار آنها را كتك می‌زدند.

با اعتراضات ما چند نفر در مجلس کاری نمی شود کرد

دانشجوی دیگری با انتقاد از مواضع دوپهلوی رئیس مجلس و هم‌چنین سكوت مطهری در توقیف روزنامه‌ها و حادثه كوی دانشگاه پرسید كه مطهری گفت:
"با اعتراض و موضع‌گیری یكی، دو نفر در مجلس كار چندانی ساخته نیست و دامن‌ زدن به هیجانات ایجاد شده در روزهای پس از انتخابات نیز درست نبود. "

من نمی توانم

دانشجوی دیگری خواستار قرائت گزارش كوی دانشگاه شد كه مطهری گفت: من به شخصه نمی‌توانم آن گزارش را برداشته و پشت تریبون بخوانم من به عنوان نماینده تنها می‌توانم تذكر دهم و رئیس مجلس هم خواهد گفت كه انشاء‌الله خوانده می‌شود بنابراین باید ابوترابی كه رئیس آن كمیته بود این موضوع را پیگیری كند.این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال قول پیگیری گزارش كوی دانشگاه را در این جلسه به دانشجویان داد.لامز به ذکر است چند روز پیش یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس از عدم وجود چنین گزارشی خبر داده بود.

منبع : سایت جرس


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر